понедельник, 18 января 2016 г.




«Не важливо, якого типу навчальний план ви складаєте;
     важливо,  що собою є ви самі.»


                                                                       / Р. Штайнер




Відділ освіти
Нікопольської райдержадміністрації
Олексіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів


Методична розробка

Тема :
Форми та методи
інноваційних технологій
у системі фізичного виховання школярів


                               


Анотація .
   
    Автор збірника  розглядає можливості використання форм і методів  інноваційних технологій в системі фізичного виховання школярів, а саме : програму оздоровчої гімнастики з йогівських вправ (хатха – йога) та асан - пози,які можливо засвоїти самостійно. Також пропонуються  комплекс дихальних  вправ, які призначені для збільшення рівня життєвої енергії –  прани. Постійно займаючись, ви зможете не тільки укріпити його, а й підвищити спортивний рівень та досягнути  гармонії усередині себе і з навколишнім світом.
Додаються розробки уроків ,сценаріїв  проведення спортивних свят, які  містять сучасну інформацію, яка потрібна  і учням, і вчителю.  Матеріали, розміщені у збірнику не містять готових рецептів на всі випадки шкільного життя, а лише пропонують орієнтири створення здоров’язбережувального  освітньо - виховного середовища та творчої,доброзичливої атмосфери співпраці шкільної спільноти.
    Запропонований посібник буде корисним не тільки для вчителів фізичного виховання, а й педагогам – організаторам, класним керівникам та батькам.

Ключеві слова: здоровязберігаючи технології,інновації, фізичне виховання,йоговські вправи ( хатха – йога, асани – пози, прани).



Зміст


1. Стане кожному у нагоді – шукай актуальність у роботі.
2.  Я секретів не тримаю, поділюсь усім, що знаю.
3. Той здоров’я добре матиме,хто завжди над собою 
    працюватиме.
3.1.Популярна йога  - шлях до здоров’я.
3.2.Тренуйся, але правильно!
3.3.Корисно вміти.
3.4.Мотивуємо себе на тренування.
3.5.Поради учням.
4.  Візьміть до уваги!
5. Цікаво знати.
5.1. Спортивний гороскоп.

5.2. Поради або десять заповідей видатних людей : «Як удосконалювати самого себе».

6. Здоровим бути здорово!
7. Бажаю бути здоровими!


1. Стане кожному у нагоді – шукай актуальність у роботі.

        Головна цінність суспільства – життя і здоров’я людини. Здоров’я – головна цінність людини, без якої вона не може бути щасливою. Певні задатки людина отримує при народженні, а далі лише власною наполегливою ціле - спрямованою працею над собою можна зберегти і покращити своє здоров’я. Безперечно для цього необхідні знання засад здорового способу життя, порядку життєдіяльності, який би зберігав, а не руйнував його. 
          Діти – майбутнє кожної держави, перспективи її економічного,соціального та духовного розвитку. Здоров’я завжди було головним чинником безпеки нації. Але саме на початку третього тисячоліття ця істина почала звучати як дзвін на сполох.
           Різке погіршення побутових умов,неповноцінний відпочинок,зниження рухової активності, зменшення щоденного фізичного навантаження,наслідки хімізації,промислового прогресу,поява багатьох раніше заборонених харчових добавок та наповнювачів,вживання в їжу неякісних продуктів,несприятливі екологічні фактори неминуче призводить до зростання дитячої захворюваності. 
         За даними Міністерства охорони здоров’я України на цей час 90% учнівської молоді мають відхилення в здоров’ї,понад 50% - незадовільну фізичну підготовку. За останні п’ять років захворюваність дітей 7-14 років збільшилася майже на 35%. 
           Головним завданням школи є створення умов для гармонійного розвитку особистості і надання можливостей до самореалізації в майбутньому житті. Запорукою успіху кожної дитини є не тільки відсутність хвороб і недоліків, а й стан цілковитого духовного, фізичного, психологічного і соціального благополуччя.
          Нині проблема оздоровчої спрямованості фізичного виховання є найактуальнішою. На мій погляд, оздоровча спрямованість фізичного виховання у навчальних закладах, інтеграція змісту навчального предмета «Фізична культура» інші освітні галузі у поєднанні з використанням інноваційних технологій і нових нестандартних підходів до навчання і виховання дають змогу досягти очікуваного результату – сформувати гармонійно розвинуту конкурентоспроможну особистість, здатну до самореалізації.
          Я вважаю, що головним гальмом на шляху вдосконалення системи фізичного виховання є зміцнення цілей навчання. Багато вчителів замість того, щоб свої уроки спрямовувати на гармонійний розвиток дитини та зміцнення здоров’я, постарому націлюють їх на виконання нормативів. Це не помилка, але «видавлюючи» з дитини метри, секунди, бали, вони часто забувають про те, що дитина насамперед – це особистість з індивідуальною орієнтацією організму.
         Тому, метою роботи над даною темою є створення сприятливих умов для регулярних занять, підвищення інтересу до уроків фізичної культури та рівня навчально-виховного процесу навчальних досягнень учнів через шляхи удосконалення різних форм та методів інноваційних технологій у системі фізичного виховання школярів , зміцнення стану їхнього здоров’я, розкриття творчої особистості кожного учня.


Основні завдання:
- зміцнювати здоров’я дитини і сприяти формуванню свідомого ставлення до здоров’я , як найвищої соціальної цінності;
- сприяти фізичному розвитку дитини;
- впроваджувати різнобічні методичні підходи у фізичному вихованні;
- здійснювати моніторинг стану здоров’я учнів і рівня їхнього фізичного розвитку;
- проводити оцінку фізичної підготовленості з урахуванням діапазону реальних можливостей дітей;
- застосовувати здоров’язберігаючі технології та особистісно- орієнтований підхід до навчання і виховання з метою підвищення інтересу до уроків фізичної культури.



 Додатки:
1.     Розробки уроків із застосуванням інноваційних технологій.
2.     Розробки виховних заходів та рекомендацій щодо організації позакласної спортивно-масової роботи.
3.     Список літератури.


2.  Я секретів не тримаю, поділюсь усім, що знаю.

 «Пам’ятаємо, шановні колеги, що без нашої повсякденної і умілої турботи про здоров’я школяра не може бути й мови ні про гармонію фізичного і духовного, ні про гармонію мислі, почуттів, світогляду, моральних переконань, естетичних смаків і поглядів. Мудрий педагог є добрим генієм дитячого здоров’я».
                                                                         / В.О.Сухомлинський

 2.1.
Серед завдань державної політики в галузі освіти одним із першочергових є завдання реформування системи фізичного виховання, розробка та впровадження в навчальних закладах інноваційних технологій з фізичного виховання, основ здорового способу життя, розвитку дитячого та юнацького спорту, відновлення форм позаурочної, а також позашкільної роботи у відповідності з їх функціями. Педагог визначив, що сучасні уроки фізичної культури повинні відповідати трьом основним правилам: створювати умови для оптимальної рухової активності школярів, по-друге, бути цікавими молоді та сприяти педагогічному контакту з учнями.
   Одним з пріоритетних завдань системи фізичного виховання є впровадження особистісно-орієнтованої моделі формування у дітей знань та навичок здорового способу життя, усвідомленого відношення до збереження здоров’я.
    Дотримуючись державних стандартів базової і повної середньої освіти (витяг затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року №24) ,щоб підняти інтерес у учнів до занять фізичною культурою та зміцнити  їм здоров’я запровадила  в свою програму використання форм і методів  інноваційних технологій в системі фізичного виховання школярів, а саме : програму оздоровчої гімнастики з використанням йогівських вправ (хатха – йога,асани – пози, дихальні вправи – прани) ; теоретичні уроки ( вікторини, міні – дебати,перегляд відео – роликів , презентації своїх проектів про здоровий спосіб життя );спортивно – масові свята та конкурси ( спортивне свято «Олімпійці , вперед!» , шкільний конкурс – фестиваль  «Нащадки козацької слави»; конкурс  творів, малюнків і плакатів «Олімпійський рух : історія та його сьогодення»; конкурс спортивно – бальних танців  « Краса і спорт - єдині»; акція «Спасибі ,Ні!» ( 1-11к.); шоу програма  «Міс  краса -2008» ; туристко – краєзнавчі походи та екскурсії тощо.     
або ( ….      програму оздоровчої гімнастики з використанням самих найпростіших, елементарних ,доступних йогівських вправ (хатха – йога) та асан - пози,які можливо засвоїти самостійно. Ці вправи підходять всім незалежно від віку. Вони  не тільки тонізують тіло, але і досягається спокій Духа. Також пропонуються  комплекс дихальних  вправ, які призначені для збільшення рівня життєвої енергії –  прани. Постійно займаючись, ви зможете не тільки укріпити його, а й підвищити спортивний рівень:поліпшити гнучкість,укріпити мускулатуру, виправити поставу,навчитися правильно дихати,   досягнути  гармонії усередині себе і з навколишнім світом.
 Додаються розробки уроків ,сценаріїв  проведення спортивних свят, які  містять сучасну інформацію, яка потрібна  і учням, і вчителю. Їх зміст зорієнтований не лише на опанування учнями необхідних знань з питань збереження й зміцнення здоров’я,а й оволодіння ними спеціальними вміннями й навичками, що дозволяють  людині не тільки робити правильні висновки, а й правильно діяти як у звичайних , так  і в  нестандартних  ситуаціях. Матеріали, розміщені у збірнику не містять готових рецептів на всі випадки шкільного життя, а лише пропонують орієнтири створення здоров’язбережувального  освітньо - виховного середовища та творчої,доброзичливої атмосфери співпраці шкільної спільноти.)

  2.2.    «Принцип  мистецтва виховання,який обов’язково має бути завжди перед очима тих, хто складає плани виховання, стверджує: діти мають виховуватися не для сучасного, а для майбутнього, можливо, кращого стану людського роду, тобто для ідеї людства і відповідно його загального призначення. Цей принцип має вагоме значення.»
Емануїл Кант
„ Фізична культура є важливим засобом підвищення соціальної і
трудової активності людей, задоволення їх моральних, естетичних та творчих запитів, життєво важливої потреби взаємного спілкування, розвитку дружніх стосунків між народами і зміцнення миру ”.
    Сама мета гармонійного (всебічного) розвитку особистості є продуктом
історії розвитку людства. Але умови для її реалізації особистість одержує лише на певному етапі історичного розвитку. Всебічний розвиток людині необхідний для того, щоб мати можливість брати участь у всіх напрямках діяльності (професійній, громадській, спортивній, художній та ін.). Це можливо за умови різноманітності змісту, форм і способів діяльності людини та їх оптимального поєднання у процесі її культурного розвитку.
    У процесі культурного розвитку людина послідовно діє у двох напрямках.
   Перш за все, вона засвоює культуру, виступаючи об'єктом її впливу. Іншими словами, під впливом культури формується людська особистість, розвиваються її здібності.
  По-друге, у процесі творчої діяльності особа створює нові культурні цінності, виступаючи в даному випадку як суб'єкт культурної творчості (пошук нових шляхів, засобів, раціональних методів фізичного виховання тощо).
   Отже, саме нові шляхи, засоби і раціональні методи фізичного виховання, що створені в процесі творчої діяльності людства виокремлюємо як інноваційні (новітні) технології фізичного виховання. Вважаю важливим наголосити, що до таких технологій  відносяться також запозичені з метою творчого використання оздоровчі системи різних народів світу (хатха - йога, східні танці тощо).

2.3.      «Краще запалювати свічки,а ніж звинувачувати темряву.»
                                                                                                 /Л.Нікітіна
    Використання нових ,нестандартних форм і методів  під час своїх уроків  створені і введені в результаті практичної роботи з учнями, пошуків та роздумів. Перевірка висунутих гіпотез та аналіз отриманих результатів допомогли дійти висновку : слід змінити погляд на дитину,педагога і структуру навчального закладу. Програму спрямовано на розвиток вільної (творчої), духовної особистості дитини.
Погляд на дитину. Дитина – це частина природи,живе й розвивається за її законами, має свою «природну програму» розвитку. Дорослому треба вдивитися в дитину, зрозуміти її, створити умови для її природного розвитку. Природне виховання – це насамперед розвиток дитини за допомогою природних сил,а також дбайливе ставлення людини до природи. Відмова від насильства, пригнічення особистості,підкорення її педагогові. Дитина має жити радісно, самостійно сприймаючи й спостерігаючи світ, збагачуючись, задовольняючи потребу пізнання. Педагог, спостерігаючи  за дитиною, її задатками та здібностями, створив умови, за яких дитина самовдосконалюється.
     Дитина швидко розвивається не в процесі навчання, а в процесі пізнання світу, життя, в процесі спілкування. Нова гуманістична педагогіка створює атмосферу взаємної довіри, любові, поваги, чутливості,спів радості, співчуття і співпереживання, в якій народжуються співтворчість і співпраця дорослого й учня, а виховання гуманних почуттів формує гуманну особистість.
Погляд на педагога. Ця програма може бути реалізована педагогом з особистісною гуманістичною спрямованістю, який відчуває, розуміє і любить дитину, яка прагне саморозвитку, самовиховання, самовдосконалення. Саме в цьому й полягає справжня майстерність педагога , незалежно від категорії і звання – це створити в учнів образ здорового життя, з яким  вони мають  не розлучатися не тільки в школі, а й через багато років після її закінчення, зробивши рух своєю життєвою потребою. Важливо, щоб провідною зіркою кожного учителя своєї справи був девіз : «Учись і вчи!». Педагог має викликати у дітей бажання бути здоровими, радіти здоров’ю.
Погляд на сучасну школу. Школа – це життєвий простір  дитини, в якому вона знаходиться близько 70% свого часу, тому саме школа повинна давати знання та вміння організувати життя,діагностувати, берегти та поліпшувати своє здоров’я. Фізична культура в школі . Якою їй бути?Це перш за все, організація щоденних навчань всіх учнів фізичною культурою на уроках, позаурочний час, в спортивних секціях. Для цього повинні бути добре оснащені спортивні зали і площадки.


 3. Той здоров’я добре матиме, хто завжди над собою  працюватиме.

«Успіх породжує радість, а радість – це здоров’я  життя.»
                                                                                             /Л.Нікітіна
       На уроках успішно впроваджуються інтерактивні технології навчання (мультимедійні системи, електронні підручники, відео, СD- матеріали) збагачується пізнавальна сфера учнів, прищеплюється культура спортивних рухів, учні заохочуються до систематичної роботи над поліпшенням своєї фізичної підготовки. Уроки проводяться з урахуванням індивідуальних особливостей учнів, їх рівня здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки.
Розробила методичний матеріал по оздоровчій гімнастиці з використанням йогівських вправ. Він рекомендується для вчителів фізичної культури  та кожної дорослої людини, яка працює над фізичним вдосконаленням дітей.

3.1. Популярна йога – шлях до здоров’я.
     Чотири тисячі років назад в Індії виникла філософська – релігійна система, яка діяла на свідомість людини. Ця система отримала назву «йога» («зв'язок» або «союз» - це рівновага між душею, тілом і духом).
      Сьогодні йога відродилась не стільки з причини великої користі на фізичному рівні, а з приводу користі на рівні духовному.
     Йога – це дисципліна, яка  піддержує тіло у формі: регулює функції організму, знімає стрес, допомагає лікувати порушення і хвороби. В той час вона надає відчуття комфорту,я ке не схоже на відчуття отримане від виконання звичайних фізичних вправ. За допомогою різноманітних вправ (хатха – йога), поз – асан,вони не тільки тонізують тіло, але і досягається спокій Духа. По скільки їх виконання зв’язано з розумовим зосередженням і контролем дихання, рухомість тіла надає рухомості думкам і тому нашим реакціям і діяльності.
   Йога – не релігія, це спосіб життя.
  Йога підвищує наші відчуття емоційного комфорту. Це самі найпростіші  вправи,які можливо засвоїти самостійно. Всі асани виконуються повільно, без ривків в статистичних позах, тому вони не дають навантаження тіла, наповнюють вас енергією.
   Розтягування ( стретчинг) необхідно виконувати без зусиль, ви повинні від процесу отримувати насолоду. Ці вправи підходять сім незалежно від віку.
Вони корисні для здоров’я, а систематичність занять підвищать функції кровообігу, нормалізує поставу. Вправи не повинні причиняти біль. Зупиніться, як тільки у вас виникне неприємне почуття.
  Тепер вибір за вами!

3.2. Тренуйся , але правильно!

«Тисячу і тисячу разів
повертав я здоров’я своїм хворим
                                                                                                   шляхом рухів.»     
                                                                                                 /Гален
Тренування результативні лине в тому випадку, якщо ви раціонально підходите до занять і тренуєтесь свідомо і ефективно. В крайньому випадку вони не тільки безкорисні, але і навіть можуть нанести шкоди для здоров’я.
Що підтримує йога?
-                     Фізичний рівень ( після виконання вправ відчувається прибуття фізичної і розумової енергії).
-                     Душевний спокій ( знімає напругу, нервозність).
-                     Звільняє дух ( підтримка стану радості і внутрішньої гармонії).
Коли необхідно займатись йогою?
Важливо займатись регулярно, 30 хв. в день і 1 год. – один раз на тиждень. Віднесіться до занять не як до обов’язку, а як до моменту, який ми присвячуємо самому собі. Під час виконання вправ головне – це концентрація на рухи свідомо розслабитись. Знаходитись в такому стані  стільки, скільки хочеться  в залежності від того, як ви себе в ньому почуваєте.
Йога – це не змагання.
Створити необхідну обстановку.
П – вибрати прохолодне місце (t0 19-220С);
О – будьте уважні і спокійні;
Р – бажано на природі;
А – покриття рівне;
Д – зручний одяг;
А- пристосовуйтесь до любих обставин.
Важливість дихання.
        Якщо придержуватись йоги, повітря , яким ми дихаємо, наповнений         « праной », життєвою енергією, яка  також є в кожній людини. Дихальні вправи йоги можуть бути лікувальними на фізичному рівні, нормалізує артеріальний тиск, знімає напругу і спазми м’язів, утому і попереджує порушення в організмі. Якщо хочете взнати, чи правильно ви дихаєте, виконайте наступні вправи:

1.В.п. – лежачи на спині ( або сидячи на колінах) руки на живіт.
При вдиху – живіт піднімається при видиху опускається ( дихання правильне).
2. В. п. – теж.
Глибоко вдихнули через ніс, затримати дихання на декілька секунд і спокійно видихнути через рот ( повт. 4-8-10 раз.).
3. В. п.- теж.
Вдих через ніс, рахувати до 4 ( збільшити до 8), затримати дихання на такий час , скільки відбувається вдих( повт. 4 -8 раз.).

3.3. Корисно вміти (йогівські вправи та пози).

«Тисячі речей необхідні здоровій людині
й лише одна хворій – здоров’я.»
                                                                                       /В.О.Ключевський
Статико – динамічна фізична гімнастика.
Комплекс фізичних вправ «Сурья  Намаскар» («Назустріч сонцю») – це асани, які виконуються вранці, заряджають енергією на цілий день, вони розтягують, зігрівають і зміцніють все тіло у єдину серію гармонічних рухів. Універсальність цих вправ в тому, що вони можуть виконуватися як швидко, так і спокійно. Розвивають гнучкість хребта і стимулюють дихання, створюють життєво радісний настрій.
«Сурья Намаскар» позитивно діє на весь організм,регулюють кровообіг, активує діяльність всіх органів покращує гнучкість хребта, тонізує суглоби кінцівок,покращує поставу і координацію рухів, зберігається струнка фігура.
Статико – динамічна фізична гімнастика має як лікувальний, оздоровчий і косметичний ефект. Не залежно де ви знаходитесь в приміщені чи на подвір’ї, поверніться обличчям до сонця.
1.       В. п. – вузька стійка ноги нарізно, руки перед грудьми, долоні з’єднані, дивитись в сторону сонця.
2.       Вдих,руки повільно підняти вгору, прогнутися в спині, затримати дихання, пальці роз’єднанні в сторони.
3.       Видих, нахил вперед, руками дотягнутись до підлоги, ноги прямі. В цьому положенні дивитись на живіт, старатися лобом приблизитись до колін.
4.       Упор на пальцях рук, опора на правій зігнутій нозі, ліва пряма назад, голову підняти і прогнутися в спині, робити глибокий вдих.
5.       Упор на прямих руках,праву ногу приставити до лівої, тримати шию, спину, ноги прямими і напруженими. Вагу тіла перенести на прямі руки. Дивитись вниз,затримати дихання.
6.       Зігнути руки в ліктях, лягти на підлогу. Глибокий вдих.
7.       Випрямити руки, корпус тримати прямим, голову прямо. Дивитись вниз. Затримати дихання.
8.       Прогнутися назад, опора на прямих руках, глибокий вдих. Дивитись вгору.
9.       Видих, підняти таз угору, не відриваючи долоні і носки від підлоги, напружить ноги, спину, прижати підборіддя до грудей. Дивитись на живіт.
10.  Опора на прямих руках, ліва нога зігнута, права нога заду пряма. Прогнутись назад, голову підняти,глибокий вдих.
11.  Приставити ліву ногу до правої, голову нахилити до колін, коліна прямі, дивитись на живіт. Видих.
12.  При вдиху , стать прямо, руки вгору, прогнутись назад.
13.  Видих,руки через сторону опустить до грудей, долоні з’єднані.
Протипоказання: при дефектах хребта, сколіозу або прищеплені між хребтових дисків,нахили вперед в вправах №2,9 або витягування в вправах № 3,6,8 протипоказані.
Десять східних вправ на підвищення енергетики організму.
Не напружуватись, спокійно дихати.
1.     В. п.-  о. с. Не міняючи положення пліч, здвинути вправо таз – вдих. В. п. – видих. Теж вліво. (3-5р.).
2.     В. п.- теж. Нахил голови вправо – вдих. В. п.- видих. Теж вліво(3р.).
3.     В. п.- теж. Не міняючи положення грудей, пліч, голови рух тазом вперед – вдих. В. п.-видих.(3-5р.).
4.     В. п.-  теж. Рухи підборіддям вперед – назад, не напружуватись. Нахил голови вправо - назад – вліво – вперед(2.р.)
5.     В. п.- теж. Прогнувшись назад до легкого болю, нахил вперед(3-5р.)
6.     В. п.- стоячи прямо, руки назад з’єднані. Вдих – розтягувати руки вертикально угору - вниз, видих – зняти напругу відпочинок. Поміняти положення рук (3р.)
7.     В. п. – стоячи, пальці з’єднана внизу. Вдих – підняти руки, вивернути долоні угору – вдих. Нахил вправо не міняючи положення тазу. В. п.-видих.(3 р.)
8.     В. п. – ноги нарізно, руки  вперед накласти один на одну і розвернути кісті долонями один до одного. Викрутити кість від себе вперед на повну довжину рук. Кругові обери з’єднані руки прямо перед собою, над собою.(3р.)
9.     В. п.- руки перед грудьми, складені долоні. Вдих – поступово руки угору, сісти на зігнутих ногах – видих, руки складені перед грудьми. Вдих – руки вгору, видих – руки через сторони  . В. п.
10.  В. п.- стоячи , руки до пліч, спокійно кругові оберти корпусом, плечами вправо – вліво, не міняючи положення тазу. Перенести руки за голову і повторити рухи. З’єднати пальці рук, вивернути долоні верх, підняти руки вгору, кругові оберти хребта не міняючи положення тазу. Дихання вільне.

3.4.Мотивуємо себе на тренування.
                 
                  «Рух пробуджує організм до активної дії на тривалий час.»
                                                                    /Ж.-Ж.-Руссо
1. Немає часу – такого бути не може!
2. Ставте перед собою реальну мету!
3. Заключить договір із собою.
Коротка програма для тих, хто постійно спішить.
У вас немає часу на тренування? Нема проблем – навіть в самий важкий час не відмовляйтесь від тренувань. За допомогою цієї короткої програми ви будете тренувати самі важливі зони тіла, а затратите всього півгодини. Таким чином ви зміцнюєте м’язи живота, спини, талії, ягідниць і грудей.
Оптимальна програма тренувань.
Для починаючих : 15 повторень, 1-2 підходів.
Для тренованих: 15-20 повторень, 3-4 підходів.

Для живота:
В. п. – лежачи на спині, ступні на підлозі на ширині стегон, руки під голову, лікті в сторони, втягнути живіт, підняти нижню частину спини до підлоги і підняти верхню частину тулуба; видих і повільно опуститись при цьому плечима не доставати підлоги і знову вдих. Вага тіла припадає на руки за головою.
Для спини:
В. п. – опора на прямих руках і колінах, лікті трішки зігнуті; підняти пряму праву ногу назад, ліву руку вперед, підняти коліно і лікоть до тулуба поки вони не доторкнуться один одного; випрямить і повторити теж з іншою рукою і ногою.
Для талії :
В. п. – лежачи на правому боці, опора на зігнутій руці; підняти коліно і стегно так, щоб ноги і корпус були на прямій лінії; повільно рахувати до 10, дихання рівномірне. Повторити 2-3 рази в кожну сторону.
Для грудей :
В. п. – опора на прямих руках і колінах, лікті трішки зігнуті, гомілки схрестити і підтягнути до ягідниць; зігнути лікті і повільно опустити грудну клітину до підлоги,повільно піднятись, рахувати до 10, дихання рівномірне. Повторити 2-3 рази в кожну сторону.
Для  м’язів ягідниць:
В . п. – лежачи на спині поставити зігнуту ногу на підлогу, іншу покласти на коліно; підняти таз так, щоб все тіло було на одній лінії, потім повільно опустити,повторити 10 разів кожною.
Вправи для розтягування ( стретчинг):
В. п.- стоячи,живіт і ягідниці напружити, руки ззаду з’єднанні внизу; голову повернути вправо, пауза, в. п. – руки вниз; повторити 5 разів в кожну сторону.
Вправи на розслаблення  і відпочинок:
В. п.- лежачи на спині , підтягнути стегна до живота і обхватити коліна руками; «качалка» - 20 сек.
«Говори і я забуду,
                         покажи і я запам’ятаю,
                                       дай діяти і я навчусь.»
                                                        /Китайська народна мудрість
3.5. Поради учням, як зміцнити м’язи спини або гарант правильної постави.
Сильна спина для красивої постави.
Що необхідно для здорової спини?
П – одне із гідності вправ по системі йога складається в тому, що вони виправляють поставу; людина з красивою поставою виглядить молодше і стрункіше, відчуває себе вільно і упевнено. Все у ваших руках!
О – в. п. – стоячи, коліна трішки зігнуті, голова прямо, плечі підняті і розслабити; необхідно напружити м’язи ягідниць, втягнути живіт і підняти таз, нижня частина спини пряма і міцна.
Р- при ході дивитись прямо, витягнути шию верх, спина пряма, плечі підняти назад, напружені м’язи ягідниць і живота.
А – сидячи,як можна частіше міняйте положення тіла,це щадить спину і насамперед за все хребтові диски.
Д – коли піднімаєте вагу зігніть коліна, не згибайте спину, пере двиньте вантаж ближче до себе, вся вага піде на м’язи ніг.
А – повороти в сторони, руки вперед прямі, виконувати повільно.
Асани
Поза «Ріші» - стоячи, руки вперед прямі, нахил тулуба вправо ліва рука опускається по лівій нозі права рука угору пряма, в. п.; теж в іншу сторону.
Поза «Дерево» - стоячи руки угору – в сторони, права нога зігнута до лівого коліна, рахувати до 10, зміна положення ніг.
Поза «Стріла» - стоячи, права рука вгору прижата до голови, ліва нога зігнута ззаду, обхватити лівою рукою ступню, тримати 10 сек., поміняти положення рук і ніг.
Поза «Ластівка»- руки вниз – в сторони, праву ногу підняти ззаду над підлогою, тримати до 10. Теж іншою ногою.
Поза «Берізка» - лежачи на спині з прямими ногами. Руки на підлозі , лодоні розвернуті до низу, зігнути коліна. Підняти прямі ноги під кутом 450, руками підтримуєте стегна, ноги випрямити  над собою під прямим кутом, тримаємо від 10 - 60 сек.
Поза «Трикутник» - в. п. – стоячи, ноги нарізно, руки в сторони. На видиху нахил вправо,правою рукою достаємо підлоги у правої ступні ліва рука вертикальна  вгору,дивитись на ліву руку, в. п..Теж в іншу сторону. Повторити 2-3 рази.
Поза «Ромб» - в. п. сидячи на зігнутих ногах. На колінах лежать руки. Сидіти до 10 хв.
Поза Змія» - в. п.- лежачи на животі , опора на зігнутих руках на ширині пліч. Підняти голову, верхню частину тулуба на прямих руках назад   і тримати від 5-30 сек. Повернутися в в. п. Повторити 3 рази.
Поза «Листок» - в. п. лежачи на спині, руки прямі вгорі. Підйом корпусу з руками  вперед , нахил лобом до колін, руками обхватити гомілки. Тримати від 5- 60 сек. Повторити 3 рази.
Поза «Лук» - в. п. – лежачи на животі, руками обхватили ступні,коліна зігнуті. Підняти верхню частину тулуба, голову,ноги і тримати. Виконувати колихання тілом вперед – назад. Тримати від 5- 30 сек. Повторити 3 рази.
Поза « Плуг» - в. п. лежачи на спині руки вздовж тулуба. Повільно   піднімаємо прямі ноги,заводячи їх за голову, пальцями ніг доторкнутись до  підлоги.  Тримати 10-15 сек. Повторити 3 рази.
Поза «Єднання» - в. п. – стоячи ,ноги разом,руки внизу. Нахил вперед,достати головою колін, положення рук може мінятися( пальцями рук, кулаками, долонями  достати підлоги). Тримати від 10- 15 сек.
Поза «Лотоса» - в. п. сидячі, ноги складені  одна на одну , руки на колінах, спина пряма. Глибокий вдих та видих. Тримати  положення до 1 хв.
  
4.  Візьміть до уваги!

                "Успіх породжує  радість, а радість – це здоров’я, життя."
                                        /Л.Нікітіна
       Підняти  інтерес в учнів до занять фізичними вправами реалізовується через спортивно – масову роботу в школі  ( танцювальні конкурси,
вікторини, свята), де школярі є не тільки активними учасниками цих заходів, а й відповідальними організаторами та контролерами . 
       Метою таких заходів являється створення атмосфери відповідальності, радості, активного відпочинку, пропагування здорового способу життя, набуття навичок спілкування, співпереживання, підтримки та взаємодопомоги. Вся спланована програма відповідає віковим особливостям учнів.

Додаток 1.
Теоретичний урок з фізичного виховання

Тема : Інтелект – шоу «Еврика» для учнів 5-7 класів

Перший урок за навчальним планом ( вересень)
Мета : зацікавити і залучити дітей до заняття фізичною культурою, формувати необхідні знання в області гігієни, медицини,ОБЖ, фізичної культури і спорту; сприяти розширенню світогляду учнів; виявляти і розвивати творчі індивідуальні здібності  дитини.
Місце проведення: класна кімната, 3 стола, стільці, дошка, записи вислові видатних людей на плакатах:
                                      «Якщо не бігати, коли здоровий,  
                         Прийдеться побігати, коли захворієш.»  /Горацій
              «Життя вимагає руху.»  /Аристотель

Тип уроку: нестандартний, інтелект – шоу.
Учасники : учні одного т класу( поділені на 3 групи).
Хід уроку
1 конкурс
Візитка команди (назва, девіз).
2 конкурс
Розминка «Світ фізичної культури».
(Кожна команда по черзі відгадує, про який вид спорту йдеться у розповіді).
1.     У цю гру грають дві команди. Мета гри закинути м’яч у корзину суперника й перешкодити іншій команді оволодівши м’ячем, не дати закинути його у власний кошик.                (Баскетбол).
2.     У цю гру грають дві команди. Мета цієї гри спрямувати м’яч над сіткою, він торкнувся майданчика суперника і запобігти такій же спробі суперника.                                                (Волейбол).
3.     У цю гру грають дві команди. Ціль гри обіграти суперника і забити м’яч у його ворота, заважаючи йому якісно виконувати технічні прийоми і тактичні дії.                                               (Футбол).
3 конкурс
Бліц – турнір.
 ( На табло записані різні види спорту. Команда вибирає один із них,  готується відповідати на 7 питань,що стосується його. )
1.     Футбол
1. Де народився футбол? (Англія).
2.    Назвіть техніки рухів при грі.(Біг,стрибки,зупинки,повороти.)
3.     Якою частиною тіла виконуються удари? (Ногами, головою.)
4.      Зупинки м’яча виконуються (ногами, грудьми, головою.)
5.       Скільки гравців у грі? (11)
6.        Після скількох порушень команду карають штрафним ударом? (5 порушень).
7.       Вага м’яча (390-430г.)
2.Волейбол
1. Із скількох партій складається гра? (3-5)
2. Виліт м’яча за межі грального майданчика – це (аут.0
3. Скільки гравців у грі (6).
4. Скільки дається часу для виконання подачі м’яча після свистка судді(5 сек.)
5. Назвіть ігрові прийоми(подача,передача,блокування, нападаючий удар).
6. Які бувають передачі м’яча (верхня, нижня).
7. Чим допускається відбивання м’яча у грі ( головою, рукою, ногою, тулубом).
3. Баскетбол
1.Як перекладається слово «баскетбол»?(корзина, м’яч).
2. Хто придумав її?(студенти).
3. Де народилася ця гра?(США)
4. По скільки гравців від кожної команди ведуть одночасно боротьбу?(по 5)
5. Скільки разів до зупинки можна вести м’яч?(один).
6. Що означає правило 30 секунд?(час викидання м’яча).
7. Скільки триває один тайм?(20 хвилин).
4 конкурс
«Показуха»
(Мімікою показати слова спортивної тематики гравцям своєї команди, а вони протягом 1 хвилини повинні відгадати їх.)
1.Футбол, гімнастика,хокей, м’яч, перекладина, рапіра, штани,шлем.
2. Волейбол, фехтування, плавання,ключка,скакалка,гімнастичний кінь,футболка, секундомір.
3.Баскетбол,боротьба,бокс,окуляри для плавання,печатки для боксу, гімнастичний мат,спортивні труси,прапор.
5 конкурс
Інсценування на сучасний лад казок «Ріпка»,»Колобок»,»Курочка Ряба». Розкрити тему за здоровий спосіб життя.

Підведення підсумків, визначити переможців та виставити оцінки за теоретичні знання.

Додаток 2.

Програма тижня фізичної культури

Понеділок : 12.30 -13.00
Лінійка « Діти – олімпійська надія України».
Відкриття шкільної спартакіади для 1-11 класів .
І конкурс : зовнішній вигляд ,рапорт: шикуйсь, струнко;клас( назва);наш девіз(__);до відкриття шкільної спартакіади готові;фізорг(_). Клас вільно!
  Вівторок  : 13.00-15.00
 6-7 кл.( 4хл.-4 дів.)  - «Веселі старти»   Відповідальний за проведення:
8-9кл. -10-11кл. –     футбол                  Відповідальний за проведення:
«Комічний футбол» - збірна дівчат  проти збірної вчителів
                                                                       Відповідальний за проведення :
ІІ конкурс малюнків і плакатів серед 2-11 класів
«Олімпійський рух : історія і сьогодення»
                                                                      Відповідальний за проведення :
   Середа : О 13.30
ІІІ конкурс знавців  Олімпійського руху серед 5-11 класів (1 хл.-1дів.)
                                                                      Відповідальний за проведення :    
  Четвер: О 14.15
Футбол серед дівчат  збірні команди 8-9кл. – 10-11 кл.
                                                                      Відповідальний за проведення :
  П’ятниця :О 12.25
Спортивне свято «Тато, мама і я – спортивна сімя» (5-б клас)
                                                                      Відповідальний за проведення :
   
ІУ конкурс творів  «Олімпійський рух : історія і сьогодення»  серед 4-11 класів.
У конкурс  фото - конкурс « Ми  - олімпійці!»  серед 5-11 кл. (1фото А-4).
                                                                      Відповідальний за проведення :

Сценарій проведення відкриття шкільної Спартакіади

Ведучий
Свято ми відкриваємо,
Лунають музика і сміх усюди.
Щастя усім бажаємо,
Хай на планеті мир і радість будуть.
Це єдність спорту і краси!
Дітей лунають голоси.
Художник і спортсмен,
Артист і бізнесмен,
Усіх єднає спорту світ,
Ми молоді крокуємо завжди уперед,
Нам до снаги всіх звершень висота,
Якщо здоров’я є, тоді і щастя є,
Знають всі – це істина проста.
Класи до переклички бути готовими…..(перекличка).
Учень 1.
Давайте в спорті йти до перемоги,
Стояти до останнього в змаганнях,
Відкриті до рекордів всі дороги,
У школі ми продовжимо навчання.
Учень 2.
Спортивний зал, басейн і гімнастика -
Це твої друзі вірні в житті.
Це грація, гармонія і пластика,
Здоров’я запорука в майбутті.
Учень 3.
Тож дружбу спорту, творчості, краси,
Ми – шкільна родина,
Даємо слово гідно пронести,
Бо ми – майбутнє України!
Ведучий
Краще свято – олімпійське,
Свято Миру і Добра
Ми  сьогодні – олімпійці
Свято розпочати пора.
В спорті в нас нема завад!
Олексіївські Олімпійці
Всі виходьте на парад!
На урочисту лінійку , присвячену відкриттю шкільної Спартакіади запрошується  спортивний  клас переможець – 201…. року. (Вихід класу, мелодія).
Ведучий
Право занести спортивний прапор школи надається кращим спортсменам школи : …
Ведучий
Школо! Шикуйсь,до здачі рапорту директору школи стояти струнко!
Пісня « Здоров’я і спорт»
Ведучий
На цьому урочиста лінійка. Присвячена відкриттю шкільної Спартакіади оголошую закритою! Шикуйсь, праворуч! Кроком руш на стадіон.



Додаток 3.

Сценарій спортивного свята
                                                                  
«Тато, мама і я – дружна спортивна сімя»

Мета і завдання:  залучити учнів та батьків до систематичних занять фізичною культурою та спортом; організація дозвілля, пропаганда занять фізичними вправами, як одним із засобів  активного відпочинку, покращення здоров’я, профілактики захворювань.

Місце проведення : спортивний зал.

Учасники : 3 родини  5-Б класу.

Інвентар : 9 обручів, 12 кеглів,  3 мішка, 653 пари ходуль, 12 дощок, 1гиря (16 кг),3 «коня», 3 набора кеглів,3 тенісних ракеток, 3 набора для «немовля».

Ведучий
Головне завдання – всім здоровим бути!
Мусиш сам подбати – і не вередуй!
Тож про фізкультуру як же нам забути?
Дух і волю,й  тіло вправами гартуй.
І зарядку треба нам щодня робити.
Й бігати, стрибати – всім потрібен рух!
А без цього, діти , в світі не прожити -
Лиш в здоровім тілі є здоровий дух!
Святкуванню, спортивному, рада дітвора.
Юним фізкультурникам: Ура! Ура! Ура!

Учень 1.
Спливає час, за віком вік.
Життя незмінне тріумфує.
Скрізь, де проходить трудівник
Там завжди поруч спорт крокує.
Учень 2.
Окраса нашого життя,
О спорт,сьогодні твоє свято.
Там пульс прискорює биття,
Де прапори твої піднято.
Учень 1.
Ти виклик кидаєш в лице,
До боротьби ти звеш,до бою.
Ми вдячні, спорт, тобі за це,
Що з нами ти, що ми з тобою.
Учень 2.
Безкомпромісний гряне бій!
Переможу себе, здолаю.
Сьогодні фініш буде мій!
О спорт, я виклик твій приймаю.

Ведучий

Про те, що спорт – чесність,
Про те, що спорт – сила,
Про те, що спорт – миру посол на Землі,
Про те, що він – радість і справедливість,
І плідність, і виклик, й могутній прогрес.
Що він – благородство,
Що він – будівничий,
Що він – насолода для тіла й душі!
До спорту й здоров’я рвуться родини,
Які пропагують  прикладом своїм!

Шановні діти, гості , наше спортивне свято розпочинається!
Давайте запросимо бурними оплесками  наших супер - відважні, супер - сміливі, супер - сильні  спортивні сімї:

(Вихід під музику).
1)сімя Макаренко : тато – Сергій, мама – Тетяна, син – Сергій;
2) сімя Пенькових : тато – Андрій, мама – Олена, син – Денис;
3) сімя Журів : тато – Олександр, мама – Юлія, син – Денис.

Ведучий

Спортивні сімї – це чудово,
Спортивні сімї – вищий клас,
До всіх учасників це слово,
Прийміть низький уклін від нас!

Живіть щасливо і багато,
Любов до спорту збережіть,
Хай кожен день ваш буде святом,
Життям упевнено ідіть!

Любов до спорту передайте,
Своїм нащадкам, й кожен день,

Щораз зі спорту починайте,

Неначе із дзвінких пісень!

Нехай мов факел запалає,
Любов до спорту у серцях.
І хай ніколи не згасає,
Зігріє вам життєвий шлях!

А визначати переможців
Буде в нас журі поважне
Воно, ми знаємо точно,
Об’єктивне і уважне.

А визначати переможців
Буде в нас журі поважне
Воно, ми знаєм точно,
Об’єктивне і уважне.



Слово директору школи.

Ведучий
Ми бачимо, що сімї  вже готові до змагань, тому я запрошую наші команди на старт.

І естафета.     «Переправа на коні».
ІІ естафета.     «Стрибки в мішках».
ІІІ естафета.   «Кегельбан».
ІУ естафета.     «Хода на ходунцях ».

Пісня « Здоров’я і спорт»
Підведення  підсумків.

У естафета.   «Перешкоди через обруч».
УІ естафета.  «Хто дальше стрибне».
УІІ естафета.   «Переправа з  дошками».
УІІІ естафета.  «Сильні, спритні, швидкі».
ІХ естафета .    «Одягни немовля».
Гра з глядачами :
-          Який м’яч найважчий (набивний).
-          Який м’яч найлегший( тенісний);
-          Як часто проводяться Олімпійські ігри(раз у 4 роки);
-          Як називається гра в ручний м’яч(гандбол);

Продовж прислів’я :
-          В здоровому тілі -…(здоровий дух);
-          Силу той має,..(хто правду мовляє);
-          Високо злетів, та ..(низько сів)4
-          Поспіхом та швидко …(мети не досягти);
-          Не хвали сам себе…( нехай тебе інші похвалять).
Загадки:
-          Сам худ, а голова з пуд.(молот).
-          Віз без коліс, а батіг без хльосту.(човен).
-          Зимою біжать, а літом сплять.(сани).
-          Що це, що це, - всі кричать,- парасольки он летять.(парашути).

Продовж добавлянку:
Жу-жу-жу..(я швидко біжу.
Ол- ол- ол…( я граю в футбол).

Ра – ра – ра…( це спортивна гра).

Он – он- он…( я малий чемпіон).
Ву – ву-ву..( я добре пливу).      

Ведучий
І рев трибун, овацій грім,
Погруддя лаврами обвито.
Сльозами непрошена і гімн,
Медалі блиск – рекорд побито!

Та ким поставлено рекорд,
Кому б не сяяли медалі,
Перемагаєш ти, о Спорт!
Хто б не стояв на п’єдесталі.

Для підведення загальних підсумків спортивного свята слово надається журі, яке оголошує переможців, призерів.

(Підведення підсумків . Нагородження.)



Комментариев нет:

Отправить комментарий